Felhívás
Felhívás a Szociálpedagógia 2024/2 számához
A szociálpedagógia történetisége
A Szociálpedagógia folyóirat történeti tematikájú száma a különböző szervezetek, oktatási
intézmények, önálló egyesületek és egyéni megnyilvánulások szerepét kívánja vizsgálni. A
gyermekek oktatásának fejlesztése, a szociális érzékenyítés fejlődése épp úgy lényeges kutatási
kérdések lehetnek, mint a nőnevelés emancipációja vagy az alternatív pedagógiai módszerek
konfliktusai. Különösen érdekes kutatási terület a népi iskolák, a kollégiumi, szakkollégiumi
tehetséggondozás viszonya a hivatalos oktatási szervezethez és a gyermekek nevelésére ható más
külső erőkhöz. A szerkesztők hivatalos és nem hivatalos, kisebb vagy nagyobb közösségek
szociálpedagógiai nevelésére irányuló, eredeti, máshol még nem megjelent elemző tanulmányokra
tett javaslatokat vár!
Lehetséges fókuszok:
- Az elit szerepvállalása az iskola létrehozásában illetve fenntartásában, a hátrányos helyzetű diákok nevelésében
- Felekezeti alapú szociálpedagógiai törekvések
- Szociális érzékenyítés a tanításban és a tanítói képzésben
- Politikai rezsimek szociálpolitikai szemlélete
- A nőnevelés emancipációja
- Népi iskolák, tehetséggondozás a kollégiumokban, szakkollégiumokban
- A határon kívüli nemzetiségi oktatás szociálpedagógiájának alakulása 1989-ig
- Alternatív pedagógiai módszerek
A tervezett tanulmányokról egy kb. 2000 leütés terjedelmű, a feldolgozandó forrásokat is
megjelölő rezümét várunk 2023. október 30-ig, a szám felelős szerkesztőinek elküldve:
(Koloh Gábor (koloh.gabor@abtk.hu) és Szemethy Tamás (szemethy.tamas@trefort.elte).
Vagy a folyóirat címére: szocialpedagogia@avkf.hu
A rezümék alapján a szerkesztők hoznak döntést 2023. november 30-ig. A lábjegyzetekkel és
irodalomjegyzékkel együtt 40.000, de legfeljebb 60.000 leütésnyi kéziratok leadási határideje 2023. március 30. A rezümé elfogadása nem jelenti az elkészült tanulmányok automatikus közlését. Az írásokat
anonim lektorok és a folyóirat szerkesztői véleményezése után tartalmi kiegészítésre és
módosításra, valamint a Szociálpedagógia hivatkozási rendszerének megfelelő pontosítása, javítása
céljából a szerzőknek visszaküldhetjük.